ניתוח קהלי יעד וצורכי משתמשים – איך עושים את זה

אחד הכלים המשמעותיים ביותר שעומדים לרשות בעלי אתרי אינטרנט בכלל ובפרט מי שמבקש להקים אתר אינטרנט, הוא הכלי שמאפשר לנתח קהלי יעד ואת הצרכים שלהם.

בעולם הפרסום והשיווק וכן בעולם המכירות, הדברים החשובים ביותר שצריך לדעת הם, מי קהל היעד ומה הם מחפשים, מה הם רוצים. ברגע שיודעים את שני הדברים הנ"ל, הרי שאפשר להבין בקלות ובצורה פשוטה, למי לפנות ומה להציע לו.

ההבדל בין העולם ש"בחוץ" קרי עולים הפרסום והשיווק הישן או עולם המכירות, לבין עולם האינטרנט, מתבטא בשתי נקודות. הראשונה, לאינטרנט יש כלים ואמצעים מאוד ברורים לבצע ניתוחים כאלה.

הנקודה השנייה היא, בעולם הפרסום, השיווק והמכירות, גם אם נדע מי קהל היעד ומה הם מחפשים, אנחנו עדיין צריך ללמוד כיצד לפנות אליהם. בעולם האינטרנט זה הרבה יותר פשוט, מאחר והכלים ברשת הם מוגדרים, אתר אינטרנט, רשתות חברתיות, דפי נחיתה וכדומה.

אילו כלים עומדים לרשותנו לצורך ניתוח קהל יעד וצורכי משתמשים

בתהליך של בניית אתרים או בכלל בתהליך של תפעול אתר, אנחנו כל הזמן צריכים להיות עם היד על הדופק, לדעת מה הלקוחות שלנו מחפשים, מה הם צריכים, מה יעשה להם טוב.

לשם כך, משתמשים במספר כלים. לפני 2-3 כלים בסיסיים, חשוב לומר שבעת תהליך בניית האתר, כחלק מהאפיון שלו, יש צורך גם ללמוד על קהל של העסק, מי זה, מאיזה גילאים הוא מורכב, מהיכן הוא מגיע, מה הוא אוהב לקנות ועוד. זה עוד לפני שמשתמשים במערכות באינטרנט שילמדו אותנו על כך.

המערכות בהן נשתמש לצורך ניתוח הן:

גוגל אנליטיקס   – מדובר על מערכת שמאפשרת לנו לקבל את כל המידע על התנועה באתר שלנו. זה ילמד אותנו באילו עמודים הקהל שלנו גולש בעיקר, כמה זמן הוא מבלה שם, מהיכן הוא מגיע ועוד.

גוגל קייוורדס – מדובר על מערכת שמאפשרת לנו לזהות ביטויים פופולאריים בתחום שלנו, כך אנחנו יכולים לדעת מה קהל היעד שלנו מחפש וכיצד הוא עושה את זה.

גוגל טרנדס – ניתן להשתמש גם בכלי זה, על מנת לזהות טרנדים, לדעת מה קהל היעד המחפש בצורות שונות, בביטויים שונים.

מערכות פנימיות – מדובר על מערכות שפועלות בתוך האתר או ממקורות אחרים. למשל, אם אנחנו שולחים דיוור ישיר ללקוחות שלנו, אנחנו יכולים להשתמש בכלי ניתוח שקיימים במערכת, בשביל לזהות כמה אנשים פתחו את המייל ששלחנו אלינם, כמה אנשים יצרו פעילות בעקבותיו ועוד. מערכת זו גם עוזרת גם בכל מה שקשור לנושא של ניהול לקוחות ומוצרים באתרי אינטרנט על פי הנתונים השונים שמתקבלים ממנה.